03 augusti, 2012

Kerstin Ekman

Vargskinnet
Kerstin Ekman

Jaha, nu bloggar jag på wordpress på engelska i ett år framöver. 365 days. Tänkte ändå uppdatera här med lite böcker... Läser nu Knausgård Min Kamp 2. Har läst Kerstin Ekman för första gången nu under min första hemska graviditetstid. Hittade faktiskt boken i hyllan när jag var inlagd med dropp på kvinnokliniken i Västerås. Tack central lasarettet. Jag kräktes alltså tills jag blev så uttorkad att jag måste ha dropp. Men så läste jag även denna bok, om en barnmorska som åker upp till Norrbotten och blir kvar där. Hon blir gravid med en man som gett henne ett vargskinn hon äcklats av. Aldrig att hon tänkt att han skulle kunna bli kär i den mannen, som vid första mötet symboliserade allt det okunniga, vilda, ociviliserade som var motsatsen till hennes uppväxt i Uppsala. Men så drar lusten, och hon blir gravid, och de lever ett bra liv med en handelsbod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar